Kirke og moral
Skal kirken tage et
moralsk standpunkt i dagens flygtningesituation? Nej, siger den tyske
samfundsteoretiker og religionsfilosof, katolikken Hans Joas.
I sin seneste bog
»Kirche als Moralagentur?« (2016) tager
han denne problemstilling op til behandling, på baggrund af debatten i
Tyskland. I kort begreb når han frem til, at det kristne kærlighedsbudskab ikke
kan strækkes i det uendelige. På et tidspunkt må man sætte hensynet til egne
børn over hensynet til børn i Afrika.
Lidt forvirrende (for en
ikke-troende) når han frem til, at større enighed mellem kirkerne, den katolske
og den protestantiske, skulle kunne føre til en mere effektiv indsats, ikke
mindst ved at udbrede kristendommens universalistiske mission.
Han afslutter derfor med
Paulus ord til Efeserne (4,2): »Hav tålmodighed og prøv at komme sammen i
kærlighed«, hvormed Joas synes at henvende sig til de kristne.
Jeg finder hos Hans
Joas, som hos alle kristne, et lidt for
afmægtigt forhold til den afmagt, vi alle må føle, når det gælder mange af de
store problemer, vi er konfronteret med i vor tid.
Årsagen hertil ser jeg i
det mildest talt uafklarede forhold til helligånden, det hellige (og dermed
kærligheden), som præger den kristne monoteisme, bl.m.a. udtrykt ved
helligåndens vekslende status i de forskellige trosbekendelser.
I min optik er det
hellige, helligånden, en instans i det enkelte menneske, en instans der kan
appelleres til, helt uafhængig af nogen form for religion eller tro. Men som
naturligvis siden Jesus og apostlene (som i andre religioner) har spillet en
afgørende rolle i forkyndelsen, som den grundlæggende kilde til menneskelighed
og socialt sammenhold.
I forbindelse med
reformationsjubilæet udkom en bog »95 Nye Teser«, redigeret af Anne Marie
Pahuus og Henrik Grøndal Lund. I den anledning skrev de en kronik til
Kristeligt Dagblad (22/4-17), hvor de bl.a. sagde:
»I en religiøs
humanistisk kultur er jøder, kristne, muslimer, ikke-konfessionelle og ateister
forpligtet på at blive dannet gennem et fælles samliv til gavn for samfundet.«
Dette er jeg meget enig
i - jeg kalder mig selv religiøs ateist - og jeg vil mene, at kun gennem en
debat om vores hellighedsforståelse, kan vi håbe på, at finde frem til de
måder, hvorpå vi med størst sandsynlighed kan sikre fremtiden for vore
efterkommere.
Hvad angår hensynet
til egne fremfor afrikanske børn, er der
jo ikke tale om et enten-eller, men en afvejning. Måske kunne lidt afsavn, i
form af en julegave mindre eller lidt længere mellemrum mellem udskiftning af
iPaden, omsættes til støtte for en hjælpeorganisation? Hvor langt vi kan og vil
gå på dette område, det afgøres på det sted i os selv, hvor vi finder den
hellige impuls. Ikke perfektion, men så godt som vi kan, og måske lidt bedre
end vi umiddelbart mente.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar